Incoterms: a nemzetközi kereskedelem „bibliája”

incoterms

A nemzetközi kereskedelmi ügyletek rendkívül bonyolultak lehetnek. A félreértések elkerülése érdekében fontos tisztázni, hogy ki milyen felelősséget, kockázatot és költséget vállal, kinek mi a pontos feladata egy-egy tevékenység során. Ez az igény hívta életre az Incoterms nevű, útmutatásokat tartalmazó gyűjtemény létrejöttét, melynek új, 6. verziója idén januárban jelent meg.

Mi az az Incoterms?

A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Kamara (International Chamber of Commerce – ICC) 1919-es megalakulásakor azt tűzte ki célul, hogy egyértelműbbé és kiszámíthatóbbá tegye az üzleti életet, maximálisan képviselve a vállalkozások érdekeit. A kereskedők világszerte eltérő gyakorlatai és jogi értelmezései közös szabályok és irányelvek lefektetését tették szükségessé. Ezért az ICC 1936-ban úgy döntött, hogy egységes, a nemzetközi kereskedelemben könnyen alkalmazható standardeket hoz létre.

Egy univerzális külkereskedelmi szokvány, amely az egész világon érvényes…

Az Incoterms (hosszabb nevén International Commercial Terms) egy úgynevezett külkereskedelmi szokvány, mely a szállítási szerződésbe belefoglalva szabályozza az eladó és a vevő jogait, valamint kötelezettségeit. Tehát meghatározza, hogy a megvásárolt áru hogyan jut el az eladótól a vevőig. Hatalmas előnye, hogy így a szállítási feltételeket nem kell hosszasan taglalni a szerződésben, elég csupán utalni az odaillő Incoterms klauzára. Legyen kereskedelmi partnere Alaszkában vagy Üzbegisztánban, mivel ezek globális iránymutatások, mindenhol ismertek és elfogadottak.

A gyűjtemény 11 feltételt foglal magában, melyek 3 betűs rövidítéseket kaptak. A szabályok 4 kategóriába, „E”, „F”, „C” és „D” csoportokba sorolhatók. A szállítási mód alapján a klauzák vonatkozhatnak tengeri/belvízi, illetve multimodális fuvarozási formákra.

2020.01.01-én életbe lépett az új, 6. változat

Az Incoterms 10 évente megújításra kerül annak érdekében, hogy maximálisan igazodjon az aktuális üzleti gyakorlatokhoz. Idén januárban megérkezett a 6. változat.

Az új, 2020-as verzió 29 nyelven érhető el – az angol és magyar nyelvű dokumentum e-book formátumban innen vásárolható meg (hivatalos oldal).

A fentebb említett 11 klauza a következő:

  1. EXW (EX Works)
  2. FCA (Free Carrier)
  3. CIP (Carriage and Insurance Paid To)
  4. CPT (Carriage Paid To)
  5. DAP (Delivered at Place)
  6. DDP (Delivered Duty Paid)
  7. DPU (Delivered at Place Unloaded)
  8. FAS (Free Alongside Ship)
  9. FOB (Free On Board)
  10. CFR (Cost and Freight)
  11. CIF (Cost Insurance and Freight)

Szállítási módok szerint kategorizálva:

  • Incoterms bármely fuvarozási formához: EXW, FCA, CPT, CIP, DPU, DAP és DDP
  • Incoterms csak tengeri és belvízi szállításhoz: FAS, FOB, CFR és CIF

Néhány fontos változás a 2010-es verzióhoz képest:

  • DAT helyett DPU – Pontosítja, hogy a terminál mellett más helyszín is alkalmazható az áru leszállítására.
  • FCA – A hajóraklevelek kiállítása a rakodás után történik meg.
  • A biztonságra vonatkozó kötelezettségek még nagyobb hangsúlyt kaptak.

A négy leggyakrabban alkalmazott klauzáról bővebben

EXV – Ex-Works (a gyárból): Szinte az összes költség és kockázat a vevőt terheli. Az eladónak lényegében annyi a feladata, hogy a vevő rendelkezésére bocsássa az árut a szerződésben foglalt határidőn belül, megfelelően csomagolva és szállítva.

DAP – Delivered At Place (konkrét helyszínre leszállítva): Az eladó akkor teljesíti kötelezettségét, ha a vevő rendelkezésére bocsátja az árut a megnevezett rendeltetési helyen, kirakodásra kész állapotban.

DDP – Delivered Duty Paid (vámfizetéssel leszállítva): Az eladó kötelessége, hogy az árut eljuttassa a rendeltetési helyre, az ezzel kapcsolatos költségek és kockázatok őt terhelik, a vám megfizetését is beleértve.

FCA – Free Carrier (költségmentesen átadva a fuvarozónak): Az áruk eljuttatása a vevő fuvarozójához az eladó kötelessége. A lerakó hely többféle lehet. Amennyiben ez a hely az eladóé, az áru akkor kerül tényleges kézbesítésre, ha azt a vevő által biztosított fuvareszközre felpakolták. Ha ez a hely nem az eladó birtokában van: a kézbesítés akkor tekinthető teljesítettnek, ha megtörtént a fuvareszközre való felpakolás, mely a kijelölt helyen kész lerakodni az árut. Ebben az esetben további feltétel a vevő vagy az eladó által kijelölt, felelős személy jelenléte.

Bármilyen fuvarozási módról legyen szó, áruit felkészítjük a szállításra!

Strapa-Pack – Csomagolóanyag tervezés, gyártás és értékesítés

& egyedi csomagolási szolgáltatások.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Kapcsolódó cikkek

ISPM-15

Akadályozott közlekedés? Fennakadások a vámnál vagy a kikötőben? Emberi hanyagság? Ezek mind a rakomány késéséhez vezethetnek. Ha elégedett partnereket és vásárlókat szeretne, fontos, hogy minimalizálja az időbeli csúszások lehetőségét.

Elolvasom »
kikötők Strapa-pack tengeri szállítói csomagolás

Tengeri szállítmányozás – a világ TOP kikötői kontinensenként

A világ nemzetközi kereskedelmének 90%-át a tengeri szállítmányozás teszi ki, így a kikötők gazdasági jelentőségéhez nem fér kétség. Azt, hogy egy kikötő menyire forgalmas, elsősorban az áthaladó konténerek mennyisége alapján lehet meghatározni. A cikkben bemutatjuk a világ TOP kikötői kontinensenként.

Elolvasom »