A nemzetközi kereskedelmi ügyletek rendkívül bonyolultak lehetnek. A félreértések elkerülése érdekében fontos tisztázni, hogy ki milyen felelősséget, kockázatot és költséget vállal, kinek mi a pontos feladata egy-egy tevékenység során. Ez az igény hívta életre az Incoterms nevű, útmutatásokat tartalmazó gyűjtemény létrejöttét, melynek új, 6. verziója idén januárban jelent meg.
Mi az az Incoterms?
A Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Kamara (International Chamber of Commerce – ICC) 1919-es megalakulásakor azt tűzte ki célul, hogy egyértelműbbé és kiszámíthatóbbá tegye az üzleti életet, maximálisan képviselve a vállalkozások érdekeit. A kereskedők világszerte eltérő gyakorlatai és jogi értelmezései közös szabályok és irányelvek lefektetését tették szükségessé. Ezért az ICC 1936-ban úgy döntött, hogy egységes, a nemzetközi kereskedelemben könnyen alkalmazható standardeket hoz létre.
Egy univerzális külkereskedelmi szokvány, amely az egész világon érvényes…
Az Incoterms (hosszabb nevén International Commercial Terms) egy úgynevezett külkereskedelmi szokvány, mely a szállítási szerződésbe belefoglalva szabályozza az eladó és a vevő jogait, valamint kötelezettségeit. Tehát meghatározza, hogy a megvásárolt áru hogyan jut el az eladótól a vevőig. Hatalmas előnye, hogy így a szállítási feltételeket nem kell hosszasan taglalni a szerződésben, elég csupán utalni az odaillő Incoterms klauzára. Legyen kereskedelmi partnere Alaszkában vagy Üzbegisztánban, mivel ezek globális iránymutatások, mindenhol ismertek és elfogadottak.
A gyűjtemény 11 feltételt foglal magában, melyek 3 betűs rövidítéseket kaptak. A szabályok 4 kategóriába, „E”, „F”, „C” és „D” csoportokba sorolhatók. A szállítási mód alapján a klauzák vonatkozhatnak tengeri/belvízi, illetve multimodális fuvarozási formákra.
2020.01.01-én életbe lépett az új, 6. változat
Az Incoterms 10 évente megújításra kerül annak érdekében, hogy maximálisan igazodjon az aktuális üzleti gyakorlatokhoz. Idén januárban megérkezett a 6. változat.
Az új, 2020-as verzió 29 nyelven érhető el – az angol és magyar nyelvű dokumentum e-book formátumban innen vásárolható meg (hivatalos oldal).
A fentebb említett 11 klauza a következő:
- EXW (EX Works)
- FCA (Free Carrier)
- CIP (Carriage and Insurance Paid To)
- CPT (Carriage Paid To)
- DAP (Delivered at Place)
- DDP (Delivered Duty Paid)
- DPU (Delivered at Place Unloaded)
- FAS (Free Alongside Ship)
- FOB (Free On Board)
- CFR (Cost and Freight)
- CIF (Cost Insurance and Freight)
Szállítási módok szerint kategorizálva:
- Incoterms bármely fuvarozási formához: EXW, FCA, CPT, CIP, DPU, DAP és DDP
- Incoterms csak tengeri és belvízi szállításhoz: FAS, FOB, CFR és CIF
Néhány fontos változás a 2010-es verzióhoz képest:
- DAT helyett DPU – Pontosítja, hogy a terminál mellett más helyszín is alkalmazható az áru leszállítására.
- FCA – A hajóraklevelek kiállítása a rakodás után történik meg.
- A biztonságra vonatkozó kötelezettségek még nagyobb hangsúlyt kaptak.
A négy leggyakrabban alkalmazott klauzáról bővebben
EXV – Ex-Works (a gyárból): Szinte az összes költség és kockázat a vevőt terheli. Az eladónak lényegében annyi a feladata, hogy a vevő rendelkezésére bocsássa az árut a szerződésben foglalt határidőn belül, megfelelően csomagolva és szállítva.
DAP – Delivered At Place (konkrét helyszínre leszállítva): Az eladó akkor teljesíti kötelezettségét, ha a vevő rendelkezésére bocsátja az árut a megnevezett rendeltetési helyen, kirakodásra kész állapotban.
DDP – Delivered Duty Paid (vámfizetéssel leszállítva): Az eladó kötelessége, hogy az árut eljuttassa a rendeltetési helyre, az ezzel kapcsolatos költségek és kockázatok őt terhelik, a vám megfizetését is beleértve.
FCA – Free Carrier (költségmentesen átadva a fuvarozónak): Az áruk eljuttatása a vevő fuvarozójához az eladó kötelessége. A lerakó hely többféle lehet. Amennyiben ez a hely az eladóé, az áru akkor kerül tényleges kézbesítésre, ha azt a vevő által biztosított fuvareszközre felpakolták. Ha ez a hely nem az eladó birtokában van: a kézbesítés akkor tekinthető teljesítettnek, ha megtörtént a fuvareszközre való felpakolás, mely a kijelölt helyen kész lerakodni az árut. Ebben az esetben további feltétel a vevő vagy az eladó által kijelölt, felelős személy jelenléte.
Bármilyen fuvarozási módról legyen szó, áruit felkészítjük a szállításra!
Strapa-Pack – Csomagolóanyag tervezés, gyártás és értékesítés & egyedi csomagolási szolgáltatások.