Az elmúlt évtizedekben az átgondolatlan szállítási megoldások sajnos hozzájárultak az éghajlatváltozáshoz és a környezet állapotának drasztikus romlásához. Ma, a 21. században a cégeknek a feladatai között kell, hogy szerepeljen ökológiai lábnyomuk csökkentése. Ennek egyik eszköze a környezettudatos áruszállítás. Sorra vesszük a lehetőségeket és segítünk kiválasztani a legmegfelelőbbet.
>> Még valami, amit megtehet a környezetért – ismerje meg a méretre optimalizált csomagolás jelentőségét! <<
Közúti és vasúti áruszállítás
Közúti áruszállítás: világszinten a (belföldi) teherszállítás mintegy 70%-a közúton történik. Egy fosszilis üzemanyaggal működő, belsőégésű motorral rendelkező teherautó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 0,1693 kg tonnamérföldenként. Ez egy magas érték, ezért egyáltalán nem minősül fenntartható alternatívának. Fontos megjegyezni, hogy a közlekedési dugók miatti fennakadások és késedelmek akár még tovább emelhetik ezt az amúgy sem alacsony számot. Kézenfekvő megoldásnak tűnik az elektromos járművek használata az áruszállításban, mely iránt a cégek részéről egyre nagyobb az érdeklődés.
Vasúti áruszállítás: egy tehervonat átlagos szén-dioxid-kibocsátása 0,1048 kg tonnamérföldenként, tehát a közúti áruszállításnál fenntarthatóbb lehetőséget kínál. Ráadásul üzemanyag- és energiafelhasználás tekintetében négyszer hatékonyabb, mint az előbb említett fuvarozási mód. Viszont ennél is hátrányként róható fel az erőteljes zajszennyezés. A vasút részesedése a globális áruszállításban 15-20% között mozog.
Tengeri és légi fuvarozás
Tengeri áruszállítás: itt a legalacsonyabb az átlagos szén-dioxid-kibocsátás, mely 0,0403 kg tonnamérföldenként, ugyanakkor vannak olyan egyéb szennyező anyagok, üvegházhatású gázok, melyeknek meglétét szintén figyelembe kell venni. Habár az egyik legköltséghatékonyabb fuvarozási formáról beszélünk, a hosszú tranzitidő miatt egyes cégek számára gyakran kevésbé vonzó lehetőség.
Légi áruszállítás: 0,8063 kg-nyi szén-dioxiddal kell számolni tonnamérföldenként, így a légi szállítás nem éppen a legkörnyezetkímélőbb módja az áruk A-ból B pontba történő eljuttatásának. Rövidebb távok esetén a közúti vagy a tengeri szállítás jobb választásnak bizonyulhat.
Fókuszban a multimodális logisztika
A különböző szállítási lehetőségek kombinálása gyakran nemcsak fenntarthatóbb, hanem egyben hatékonyabb alternatívát is kínál. Nem kell a többszöri átrakodással és a bonyolult adminisztrációval foglalkozni, hiszen az áruk végig ugyanabban a szállítási egységben (pl. konténerben, tehergépkocsiban, pótkocsiban) maradnak. A multimodális (kombinált) megoldások gerincét a vasút és a hajózás alkotja.
A cél elsősorban a közúti el- és felfuvarozási távolság csökkentése, illetve a komoly környezeti terheléssel járó légi szállítás kiváltása. Nem véletlen, hogy az Európai Unió 2030-ra küldetésként fogalmazta meg, hogy a 300 kilométert meghaladó közúti áruszállítások 30%-át vasúton és/vagy hajózással szükséges lebonyolítani. Azonban problémát jelent az, hogy a hazai pót- és félkocsik 90%-a nem alkalmas a daruzásra. Erre kínál megoldást például a francia Lohr rendszer, azaz a speciális kialakítású, kifordítható belsővel rendelkező vasúti kocsi.
A zöld, környezettudatos logisztika jövője egyértelműen a kombinált fuvarozás fejlesztése, a benne rejlő lehetőségek kiaknázása. Az eltérő közlekedési ágazatok vegyítésével növelhető az energiahatékonyság, miközben megvalósíthatóvá válnak a fenntarthatósági szempontok.
Csomagolástechnikai gyártó cégként számunkra is fontos a fenntartható fejlődés támogatása – ismerje meg környezettudatos termékeinket!
Kérdése van? Vegy fel velünk a kapcsolatot!