Mi a különbség a fogyasztói és az ipari csomagolás között?
A csomagolás fajtái leginkább használati céljukat tekintve térnek el egymástól. A csomagolási szintek között nem mindig egyszerű feladat különbséget tenni. Ugyanakkor, ha az Ön cége, vállalata termékek értékesítésével foglalkozik, akkor lényeges, hogy megértse a fogyasztói-, a gyűjtő- és a szállítási csomagolás illetve az ipari csomagolás eltérő jellegét. A cikkben ehhez nyújtunk segítséget.
Elsődleges, avagy fogyasztói csomagolás
Az áruval közvetlenül érintkező csomagolást nevezzük így. Az, hogy mi tekinthető elsődleges csomagolásnak, mindig termékfüggő. Sör esetében ez lehet egy alumínium doboz vagy üvegpalack. Egy fogkrémnél ez legtöbbször maga a kartondoboz, amiben a tubus benne van. A védelem mellett fő funkciója, hogy tájékoztassa a fogyasztót és vonzóvá tegye számára a termék megvásárlását. Az elsődleges csomagolás többnyire csak a termék felhasználása előtt kerül eltávolításra. Kulcsfontosságú szerepet tölt be egy adott márka beazonosításában és a megkülönböztetésben.
Másodlagos, avagy gyűjtőcsomagolás
Leginkább bizonyos számú termék csoportosítására, készlet egység létrehozására alkalmas, és védelmet is biztosít. Egyszerűbbé teszi a raktározás, kezelés és nyilvántartás folyamatát. Fő célja, hogy tömeges mennyiségű árut lehessen eljuttatni az értékesítési helyekre. Eltávolítható a termékekről anélkül, hogy megváltoztatná azok tulajdonságát. A fogyasztó általában nem találkozik a másodlagos csomagolással, így itt leginkább a praktikumra, mintsem az esztétikai/marketing funkciókra helyeződik a hangsúly. Példák másodlagos csomagolásra: hatosával zsugorfóliázott (1,5 literes) ásványvíz; egy gyűjtő kartondobozban 16 doboz gabonapehely van.
Harmadlagos, avagy szállítási csomagolás
Jelentősen megkönnyíti a nagy és/vagy nehéz rakományok biztonságos szállítását. Általában több gyűjtőcsomagolást foglal egységbe, de egyetlen áru védelméről is gondoskodhat (például ipari gépek szállításánál). Nemcsak a termék, hanem az elsődleges és másodlagos csomagolás állagának megóvására is alkalmas. A teljes körű védelem érdekében a megfelelő szakítószilárdság elengedhetetlen. Belső és külső csomagolások egyaránt tartozhatnak ebbe a kategóriába (= összetett csomagolás). Az ilyen típusú csomagolást a fogyasztó szinte sohasem látja. Ilyenek például a raklapok, amelyekre komissióznak , a faládák, vagy a sztreccsfólia, ami a „dobozhalom” rögzítésére szolgál.
> Ez is érdekelheti: gyakori csomagolási hibák, melyeket jobb, ha elkerül
A csomagolás fajtái: fogyasztói vs. ipari csomagolás
A termék felhasználójának szempontjából is csoportosíthatjuk a csomagolás fajtákat, rendszereket. Ebből az aspektusból vizsgálódva megkülönböztetünk fogyasztói illetve ipari csomagolást. A fogyasztói (kereskedelmi) csomagolásnál lényeges a design, az egyediség és az eladhatóság kérdése, valamint az, hogy vonzó első benyomást keltsen a termék. Ilyenkor a csomagolás a márkaidentitás részévé és – az értékesítés előmozdítása érdekében – fontos marketing eszközzé válik.
Az ipari csomagolás funkciója ettől merőben eltérő. Szilárdnak és nagy teherbírásúnak kell lennie, meg kell könnyítenie a mozgatást és a tárolást, továbbá képesnek kell lennie arra, hogy a szállítás során megvédje az árukat a fizikai behatásoktól, időjárási viszontagságoktól. Előfordul, hogy az ipari csomagolásnál a fogyasztói csomagolás elmarad, és inkább a termelési, logisztikai szempontok érvényesülnek. Például ilyen lehet egy érzékeny autóalkatrész, melyet a gyártótól az összeszerelő üzembe szállítanak.
Csomagolási termékek széles választékát kínáljuk a legkülönbözőbb iparágakban tevékenykedő cégek számára. Földön, vízen vagy levegőben? Teljesen mindegy, hogy melyik szállítási mód mellett dönt, szakszerűen becsomagoljuk áruit, akár 3 órán belül.