A Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása – összegyűjtöttük a legfontosabb információkat

Budapest-Belgrad-vasutvonal

Mivel vasúti szállításra is készítünk fel árukat, igyekszünk folyamatosan képben lenni az újdonságokkal, változásokkal. Ilyen aktualitás a Budapest-Belgrád 150-es számú vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása. A másik dolog, amiért érintettek vagyunk a témában az az, hogy a vonal Dunaharasztin is áthalad – itt található ugyanis cégünk, a Strapa-Pack Kft. fő gyáregysége. Elfogultságmentesen összegyűjtöttük a legfontosabb információkat.

Miről is van szó pontosan?

2014-ben a kormány arra az elhatározásra jutott, hogy fejleszteni kívánja a hazai szállítási infrastruktúrát – reményeik szerint ezzel megnövelve Magyarország gazdasági versenyképességét. A szerb–magyar–kínai együttműködés keretein belül megvalósuló beruházás célja a Soroksár és Kelebia országhatár közötti, közel 140 éves vasútvonal korszerűsítése, kapacitásbővítése.

A pálya a görög Athén-Píreusz kikötő felől Európába tartó kínai áruk elsődleges útvonalául szolgálna. A kormány a beruházással az EU által kitűzött klímacélokhoz is hozzá kíván járulni – azaz, hogy 2050-re 90%-kal mérsékelni szükséges a szén-dioxid-kibocsátást, melynek egyik eszköze lehet a vasúti áruszállítás előtérbe helyezése a kevésbé környezetkímélő fuvarozási módokkal szemben.

Budapest-Belgrád vasútvonal – Mikor és hogyan valósul meg a fejlesztés?

A nyertes konzorcium 2019-ben került kihirdetésre (a győztes magyar oldalról az RM International Zrt.), a tervezés és az engedélyeztetés 2020 júliusában vette kezdetét. A projekt befejezése 2025-re várható, a munkálatokat 85% kínai hitelből és 15% önrészből kívánják finanszírozni.

Az egyvágányú vonalat kétvágányúra cserélik, új állomásépületeket, gyalogosátjárókat, illetve parkolókat telepítenek, továbbá az engedélyezett sebességlimitet is megnövelik. Az új pályán a tehervonatok már 225 kN tengelyterheléssel közlekedhetnek.

 „A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésével egyszerre gyarapodik a magyar nemzetgazdaság, a hazai zöld közlekedéstechnológia, valamint bővülnek a magyar-kínai és magyar-szerb kapcsolatok is…„ – olvasható a kormány hivatalos honlapján.

A vasútvonal számokban

  • A teljes várható költséget 750 milliárd forintra becsülik.[1]
  • A szakasz teljes hossza 339 vágánykilométer
  • A magyarországi szakasz több mint 150 kilométer hosszú
  • A megengedett sebesség 160 km/órára nő a személyforgalom számára
  • 188 ezer négyzetméternyi zajvédő fal kerül megépítésre
  • Megemelt, 55 cm-es peronmagasság az akadálymentesített közlekedésért
  • Akár 740 méter hosszú tehervonatokat is fogadhatnak az állomások
  • Becslések szerint a Budapest és Belgrád közötti, jelenlegi 8 órás menetidő 3 és fél órára csökkenthető[2]

Hol tart most a projekt?

2021. október 15-én megkezdődtek az előkészítő munkálatok, és ünnepélyes keretek között az alapkő jelképes letételére is sor került a kiskunhalasi állomáson. Az elkövetkező hetek, hónapok feladatai közé tartozik a szükséges anyagok szállítása és tárolása, a depó kialakítása, illetve a terület alkalmassá tétele a régi pálya elbontásához. A munkavégzés egy ideig nem befolyásolta a vasúti közlekedést, a szerelvények a megszokott, hivatalosan közzétett menetrend szerint jártak, és a vasúti áruszállításnál sem kellett számítani fennakadásokra.

2021. január 2-án sor került az északi szakasz (Ferencváros állomás -Soroksár) megépítésére vonatkozó szerződés megkötésére. A Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. közbeszerzési pályázatának nyertese a FeSo Konzorcium. Az alprojekt megvalósításához a szükséges fedezet egyelőre még nem áll rendelkezésre. [3]

A Budapest-Belgrád vasútvonal végleges kivitelezési terveivel előreláthatóan 2022. április-május körül készülnek majd el, és a Szeged-Szabadka vonal megépülése után, augusztusban kezdődnek majd meg a nagyobb munkálatok. [4]

A Kiskunhalas-Kelebia szakaszon augusztus elsejétől teljes kizárólagos vágányzárat rendeltek el az illetékesek a vágányok elbontása, modernizálása miatt. [5]

Rövid időn belül várhatóan újabb szakasz felújítására kerül sor. A tervek szerint a Nis–Dimitrovgrád–bolgár határ vasútvonalának korszerűsítése mellett a Stalać–Đunis (Sztalaty-Gyunisz) közti egyvágányos szakaszon egy újabb, második vágány fog épülni. [6]

2023 szeptemberében megakadtak a munkálatok, amelynek fő oka Európa és Kína eltérő biztosító- és vonatbefolyásoló rendszerei. Európai szabványok szerinti kivitelezésre lenne szükség, amit a projektet finanszírozó kínaiak egyelőre nem tudnak megoldani. Az extrém mértékű drágulás és az egekbe szökött alapanyag- és alkatrészárak szintén komoly problémát jelentenek. [7]

Van egy jó hír is. Bő 1 hónapos csúszással ugyan, de 2023. november 28-án Szeged és Szabadka között újra elindult a vasúti személyforgalom. [8]

A fenti adatok tükrében egyértelmű, hogy az eddigi legnagyobb volumenű hazai vasúti beruházásról van szó. Mivel a görög Pireusz kikötőn kívül más megoldás is létezik a kínai áruk Nyugat-Európába történő szállításához, egyes vélemények szerint a fejlesztés létjogosultsága – gazdaságélénkítés szempontjából – egyelőre kétséges.

Jelenleg csak durva becslések láttak napvilágot arról, hogy a projekt hány év alatt hozza be a ráfordított tetemes mennyiségű összeget. Mi is kíváncsian várjuk a végkifejletet.

Vasúti fuvarozáshoz keres biztonságos és hatékony csomagolási megoldásokat?

Veszélyes árut szállítana?

Forduljon hozzánk bizalommal!

[1] Index belföld (2021.10.15.) – Indul a Budapest-Belgrád vasútvonal 750 milliárd forintos beruházása. Letöltve: 2021.11.04. Forrás: https://index.hu/belfold/2021/10/15/kelebia-szerbia-vasutvonal-korszerusites-alapko-letetel-itm-palkovics-mav-homolya/

[2] MÁV Zrt. (2021.10.15.) – A Budapest-Belgrád vasútvonal  korszerűsítése – alapkőletétel. Letöltve: 2021.11.04. Forrás: https://www.mavcsoport.hu/mav/budapest-belgrad-vasutvonal-korszerusitese-alapkoletetel

[3] Index gazdaság (2022.01.14.) – Megvan, ki építi a Budapest–Belgrád-vasútvonal északi szakaszát. Letöltve: 2022.03.17.

Forrás: https://index.hu/gazdasag/2022/01/14/budapest-belgrad-vasutvonal-kozbeszerzes/

[4] HVG gazdaság (2022.03.10.) – Augusztusban láthatnak neki teljes gőzzel a Budapest–Belgrád vasút építésének. Letöltve: 2022.03.17.

Forrás: https://hvg.hu/ingatlan/20220310_budapest_belgrad_v0_kiskunhalas_forum

[5] Halasmédia (2022.08.12.) – Újabb fázisba lépett a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés. Letöltve: 2022.08.17.

Forrás: https://halasmedia.hu/rovatok/gazdasag/ujabb-fazisba-lepett-a-budapest-belgrad-vasutfejlesztes

[6] Mandiner (2022.08.16.) – A Belgrád-Budapest gyorsvasút munkálatai Dél-Európa felé is folytatódnak. Letöltve: 2022.08.17.

Forrás: https://makronom.mandiner.hu/cikk/20220814_a_belgrad_budapest_gyorsvasut_munkalatai_del_europa_fele_is_folytatodnak

[7] Szeretlek Magyarország (2023.09.22.) – Telex: Nem tudják befejezni a kínaiak a Budapest-Belgrád vasútvonal építését. Letöltve: 2023.11.30.

Forrás: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/hirek/telex-nem-tudjak-befejezni-a-kinaiak-a-budapest-belgrad-vasutvonal-epiteset/

[8] Délmagyar (2023.11.28.) – Nyolc év után ismét el lehet jutni vasúttal Magyarországról a vajdasági városba. Letöltve: 2023.11.30.

Forrás: https://www.delmagyar.hu/helyi-kozelet/2023/11/nyolc-ev-utan-ismet-el-lehet-jutni-vasuttal-magyarorszagrol-a-vajdasagi-varosba-galeria

Megosztás:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Kapcsolódó cikkek

Konténerben rögzítés

A konténeres szállítás nagy mennyiségű áru esetében, szárazföldön, vízen egyaránt korszerű és költséghatékony módszer. Fő előnye, hogy az áru ki-be pakolása nélkül lehet a különböző

Elolvasom »