Konténereső – a meleg, párás levegő kárt tehet szállítmányában. Elmondjuk, mi a megoldás!

Meglepő adat: a konténerizált áruk körülbelül 10%-a a „kukában landol”, mert a nedvesség és a pára kárt tesz a szállítmányban. Ez gigantikus mennyiségű hulladék, ami nemcsak nagy gazdasági veszteségeket jelent, hanem a környezetre is negatív hatást gyakorol. Vajon mitől alakulhat ki konténereső? És, ami ügyfeleink szempontjából igazán lényeges: hogyan lehet megakadályozni? Ebben a cikkben körbejárjuk a témát, valamint gyakorlati tanácsokat adunk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudja megelőzni a bajt.

Fontos a nedvesség elleni védelem a konténer belsejében.

Mondanunk sem kell, hogy hosszú távon drága mulatság, ha a rakomány 10%-ának búcsút kell mondania.

Ha egyetlen szállítmányról van szó, talán nem a világ vége, de ha már egy egész évet nézünk – vagy tíz év alatt lebonyolított szállítmányokat –, akkor már hatalmas anyagi veszteségről beszélhetünk. Ha ezt a kidobott 10%-ot is el lehetne adni, az nagymértékben növelné a profitot. Ha a termékek teljesen használhatatlanná váltak a nedvességtől és a gombától, akkor mindent ki kell dobnia, és az árut újból le kell szállítani az ügyfélnek. Ráadásul, ha ez a szállítmány S.O.S., még az is lehet, hogy a jóval költségesebb légi fuvarozást kell választania a tengeri szállítás helyett. A gazdasági veszteségen és a természetbe kerülő felesleges hulladékon kívül a rakománykárosodás gyakran bevételkiesés okozhat, és – szinte minden szegmens és termék esetében – veszélyeztetheti a gyártók vagy kiskereskedők hitelességét, agyoncsaphatja a feléjük irányuló bizalmat.

Mitől alakulhat ki konténereső?

A konténeresőt hőmérséklet-változás okozza, amely akkor alakulhat ki, amikor a hajók áthaladnak a különböző éghajlati zónákon. Nézzünk egy egyszerű példát: a konténert Hongkongban töltik be, ahol a trópusi éghajlatnak köszönhetően köztudottan meleg és nedves a levegő. Ha ezután a rakomány a „didergősebb” Skandináviában köt ki, és a tartályt nem védik kellően a nedvességtől, a károsodás borítékolható.

Amikor a hajók Dél-Ázsia és Európa között haladnak át a Szuezi-csatornán, a konténer hőmérséklete akár a 80 Celsius fokot is elérheti! A konténer belsejében a meleg, párás levegő lecsapódik, és ez egyáltalán nem jó dolog. Hasonlóan ahhoz, amikor harmatcseppek képződnek egy hideg üdítős dobozon egy forró nyári napon, kondenzáció kezd kialakulni a rakomány felszínén, a belső mennyezeten, valamint a konténer falain. A páralecsapódás a rendelkezésre álló leghidegebb felületen történik, és amikor a melegebb levegő hidegebb felületre kerül (a tartály tömítése), a nedvességkibocsátás olyan jelentős lehet, mintha csak eső esne a mennyezetről. Érdekesség: a konténerpadló önmagában akár egy hektoliternyi (100 liter) vizet is képes megtartani!

Ez naponta megismétlődhet, mindaddig, amíg a relatív páratartalom (Rh%) nem csökken. Rejtély megoldva: amikor a konténer megérkezik, és azt tapasztalja, hogy minden szétázott, nedves és dohos, akkor szinte biztos, hogy ez a folyamat játszódott le!

Nedvesség és gomba? Kövesse az alábbi tanácsokat!

A hőmérsékletingadozást ugyan lehetetlen kivédeni, viszont van néhány „praktika”, melyeket érdemes bevetni a konténereső elkerülése érdekében. Általában minden konténerben van egy bizonyos mértékű nedvesség:

Egyrészt, a levegőnek mindig van egy alap nedvességtartalma (a melegnek több mint a hidegnek), továbbá a magas rosttartalmú rakomány, mint például bútor, kézműves és mezőgazdasági termékek, ruhák és egyéb szövetek, mind tartalmaznak egy bizonyos mennyiséget.

A másik meglepő dolog, hogy magában a csomagolóanyagban (például raklap, láda, kartondoboz) is természetes formában előfordulhat nedvesség. Éppen ezért, amikor a tengeren túlra szállítunk konténert, figyelembe kell venni mind az áruk, mind a csomagolás anyagát, és ügyelni kell arra, hogy erre alkalmas csomagolóanyagot válasszunk a rakományhoz.

A megfelelő szellőzés szintén fontos szerepet játszik abban, hogy a nedvesség ne alakuljon át konténeresővé. Gyakran elkövetett baklövés, hogy befedik a konténer szellőzőjét, abban reménykedve, hogy a nedvesség kívülről kerül be. Ez óriási tévhit – a szellőzés azért van, hogy eltávolítsa a túlzott nedvességet! Ha befedi, csak ront a helyzeten, hiszen, ahogy a benn ragadt párás levegő egyre melegebb lesz, az csak még több konténeresőt eredményez.

Egy másik, nagyon egyszerű módja annak, hogy kevesebb nedvesség keletkezzen a konténeren belül, ha nem állnak kint a raklapok. Jó, ha tudja: a fa elnyeli a nedvességet, különösen, ha a levegő meleg és párás. A szabvány EU-raklapok képesek akár 20 liter vizet elnyelni, és egy standard méretű konténer pedig körülbelül 40 raklapot tartalmaz. Egy gyors kalkuláció után könnyű kiszámolni, hogyan keletkezett hatalmas mennyiségű víz a konténer belsejében – 800 liter majdnem annyi, mint két, teli fürdőkád! A gyűjtőkonténeres szállítmányozás (LCL) ára általában kilóban és köbméterben van meghatározva. Ez azt jelenti, hogy ha rakománya felesleges súllyal bír, akkor Ön feleslegesen fizet. Már csak azzal, hogy odafigyel az ilyen „apró” részletekre, csökkentheti a konténereső valószínűségét, megvédheti az árut a nedvességtől és a gombától.

A legjobb módszer: páramentesítő használata

Ha drága, törékeny árut szállít, vagy ha sok olyan tényező van, aminek alapján nagy az esélye a konténeresőnek, elkerülhetetlen a páramentesítő használata. Segítségével megelőzhető, hogy a levegőben lévő nedvesség olyan drasztikus szintet érjen el, mely károkat okozhat. Ezt kalcium-klorid alapú nedvszívó zsákokkal végzik, amely természetes állapotában folyékony sóoldat, és a víz melegítéssel történő eltávolítása révén száraz anyaggá alakul át. Levegővel érintkezve gyorsan és automatikusan elnyeli a vizet a környező légkörből, melynek célja, hogy visszanyerje természetes állapotát. Így tehát nem kell aggódnia, nyugodtan bezárhatja a konténert, majd hetekkel később kinyithatja, az áru még mindig tökéletes állapotban lesz.

Ön is tart a konténeresőtől? Szeretné szállítmányát biztonságban tudni?

Többféle megoldást kínálunk rakománya védelme érdekében.

Keressen minket elérhetőségeinken, minden kérdésére szívesen válaszolunk!